vrijdag 2 juni 2017

prentje en het houtdraaien

Het begon zo: ik was op een festival in Utrecht, en op dat terrein was ook het atelier van een fantastische houtdraaier gevestigd. Karim maakt prachtige houten vogels, en toen (ex-)Man vroeg wat ik voor mijn verjaardag wilde, vlogen de vogels zó mijn hoofd weer in. In plaats van bestellen via de website, ging (ex-)Man mijn vogel zelf halen.
Enthousiast vertelde hij over de rondleiding die hij had gekregen. 'Dat wil ik ook', dacht ik, en maakte dezelfde avond een afspraak met Karim. 
Ik had een heel fijne middag. Buiten scharrelden de varkentjes van de kinderboerderij, binnen dronken we thee en praatten we over de liefde voor hout en het volgen van je hart. 
Als je zelf wilt leren houtdraaien, moet je bij Joost zijn, zei Karim. 
Ik mailde Joost meteen, maar zijn cursus zat vol. Maar het lot was me gunstig gezind; er had iemand afgezegd.
Ik kon beginnen.
Of ging het zo: hoe fijn ik mijn baan als communicatieadviseur ook vind; ik had behoefte aan iets tastbaars. 
Als kind droomde ik al van mijn eigen 'winkeltje' met een product waar ik zelf verliefd op ben. 
Maar hoe kan het gaan in het leven: je kunt aardig leren, aardig schrijven en iedereen roept 'dat je daar iets mee moet'. Bang voor mijn eigen verlangens volgde ik het veilige pad, en startte een loopbaan in de communicatie. 
Maar ergens bleef iets knagen. 

Of begon het op een andere manier: ik heb al heel lang een liefde voor houten-mid-century-design-Deense-dierfiguren. Denk Kay Bojesen, Lucie Kaas, Hans Bølling. Ik hou van hout. De puurheid van het materiaal, de magie en variatie van de de natuur.
Daarnaast streef ik steeds meer naar eenvoud, op alle vlakken. Liever één prachtig object dat van generatie op generatie doorgeven kan worden, dan een huis vol plastic rotzooi. De wegwerpmaatschappij gaat me steeds meer tegen staan.
De liefde voor ambacht wordt sterker en sterker.
Het maakt ook niet uit hoe het begon. Het gaat om waar ik nu ben.
Op een maandagavond reed ik naar Utrecht voor mijn eerste les houtdraaien. Naast één andere stoere tante bleek ik de enige vrouwelijke deelnemer te zijn.
Houtdraaien is blijkbaar een mannenhobby, en trekt dan vooral mannen van een bepaalde leeftijd aan.
Maar ik voelde me op de werkplaats meer thuis dan ik me sinds tijden op kantoor had gevoeld.
De groep omarmt me vanaf dag 1, ook al snapte ik niets van rechte hoeken, hartlijnen en horizonnen.
Had ik nog nooit een beitel in mijn handen gehad, laat staan dat ik wist hoe ik deze kon slijpen.
En daarnaast is er Joost. De meest a-typische cursusleider die ik ooit heb gehad. Die me tussen het houtdraaien door wijze levenslessen geeft: 'als je alleen naar de top van de berg kijkt, voel je je ontmoedigd. Als je je omdraait en het dal zit, weet je wat voor een weg je al hebt afgelegd.'
Joost weet alles over bomen, filosofie en strooit kwistig rond met Latijnse termen.
'Vergeet je niet te genieten?' buldert Joost boven het lawaai van de draaibank uit als ik weer sta te worstelen met mijn beitel. 'Kijk wat voor een informatie het hout je geeft', zegt hij als mijn werkstuk in tweeën breekt.
En ik ging extra oefenen. Elk vrij uurtje dat ik kon vinden. Nog steeds. Want ik geniet er zo enorm van. Niets zo mindfulness als het werken achter een werkbank. Je denkt even aan de boodschappen en páts, het hout geeft je een dreun. Het draaien heeft iets hypnotiserends. Vanmiddag betrapte ik mezelf er op dat ik een soort 'dialoog' aan ging met het hout. Soms voelt het alsof je een wild beest temt. Vliegt de bast me om de oren. Maar af en toe krijg ik even een glimp van zoals het hoort te zijn. Zijn we in harmonie, het hout en ik. Voelt het wat ik wil, en helpt het mee.
En de voldoening om aan het eind van de les je werkstuk mee naar huis te kunnen nemen! Daar kan geen communicatieadvies tegenop.
Bijvangst is dat Zoon me 'in een ander licht ging zien' toen hij een keer mee mocht en zijn bangige moeder het hout te lijf zag gaan.
Onlangs vond ik op een kunstmarkt een koffer vol leerresten van een tassenmaker. En krijgt mijn droom steeds meer vorm, letterlijk en figuurlijk: ik wil duurzame objecten maken van restmateriaal zodat ik het milieu niet extra belast. Mijn eigen 'prentjes'. Dierfiguren die ik al in mijn hoofd en hart heb, maar die nog geboren moeten worden omdat ik nog veel moet oefenen om de techniek - 'holletje' 'bolletje' 'schouders' - nog in mijn vingers te krijgen. Meters maken. Maar oefening baart kunst.
'Ik zie altijd alles meteen voor me', rilde ik toen Joost vertelde over de gevaren van werken met een snel draaiende machine.
'Gelukkig maar', antwoordde hij. 'Dat is je kracht. Als ik mijn kinderen vroeger aan het voorlezen was en ik zag het niet voor me, dan vonden ze er niets aan.'

En zo leer ik meer op de werkplaats dan ik ooit had kunnen voorstellen. Ik worstel en kom boven. Wilde het afgelopen week maar niet lukken bolletjes te maken; vandaag begon het er een beetje op te lijken. Trots liet ik mijn werk zien aan Jan, de collega van Joost.
'Ach laten we zeggen, het is een begin', zei hij.

En dat is het.
Een nieuw begin.

15 opmerkingen:

  1. Hout is prachtig! En wat een goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herken je gevoel bij de houten vogels, ze zijn prachtig in al hun eenvoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi begin, in allerlei opzichten. Ik was in gedachten weer bij mijn opa in de schuur. Die had een hout-draaibank en maakte mooie dingen. 2 Lampenvoeten heeft hij voor mij gemaakt en pennen-potjes. En allerlei familieleden hebben nog dingen staan, zo fijn nu opa er zelf niet meer is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo cool! Wat je maakt, waarom en hoe! Zo cool!
    Oh, ik ga Prentjes willen kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo te lezen lijkt alles samen te vallen. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oooh, wat knap van je! En wat is het ongelofelijk fijn om je weer te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat gaaf! Heerlijk om bezig te zijn met zulk mooi, eerlijk materiaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik geloof nooit op liefde spreuken tot ik een vriend van mij ontmoette die me alles vertelde over DR.otutu die haar ex-vriendje terug bracht, zelfs toen ze me vertelde dat ik haar niet gelooft omdat ik dacht dat ze ook dezelfde nep wilde Speltoestellen om mijn geld weg te nemen. Hoewel ik haar de kans gaf om alles uit te leggen wat ze me over DR.otutu moet vertellen, zei ik tegen haar dat er veel scammers zijn die ons geld willen nemen en ik zal nooit slachtoffer zijn op hen, alhoewel mijn verloofde die meent te trouwen Ik over enkele maanden verliet me, ik zal geduldig wachten op een andere man, hoewel ik hem zo veel liefhebber. Ze vertelde me dat deze DR niet nep is dat hij echt is en dat hij veel mensen heeft geholpen om hun geliefden terug te krijgen, dan vraag ik haar hoe dit spel werkt en wat zijn de eisen die ik moet doen voordat hij kan Gooi de liefde spells op mij? Ze vertelde me dat ik hem op drotutuhealinghome@hotmail.com zou moeten mailen en ik zou hem moeten vertellen wat ik wil. Ik heb hem echt gestuurd en hem verteld dat ik mijn ex man nodig heb, ik vertelde hem dat het mijn vriend was die mij naar hem stelde, waarom ik zijn werk twijfelde? Hij zei dat zijn werk 100% zeker is en garandeert dat niemand ooit in zijn tempel is gekomen en ook hetzelfde blijft. Ik raakte op zijn woorden flabbergast, zegt hij tegen mij en een gedachte kwam in mijn gedachten dat hoe weet ik alles wat we eerder hebben besproken. Hij zei voordat hij op mijn situatie kan beginnen, dat ik vertrouwen moet hebben op hem en op hem vertrouwen en andere spellaster laten en wachtend geduldig wachten, dat als ik dit alles kan zeggen, zal ik mijn vriend in 72 uur terug krijgen. Ik zei ok, ik geloof en beloof om alleen met je te werken, toen gaf hij me een formulier om te vullen welke ik deed en ook naar mijn foto's te sturen en ook de foto's van mijn ex-lover. Hij antwoordde me binnen 30 minuten later en vertelde me dat zijn goden een aantal dingen nodig hebben om de spelling op mij te verleggen en mijn probleem is heel makkelijk als ik deze artikelen kan leveren. Dan, wanneer ik hem vraagt, hoe kan ik deze artikelen krijgen en hoe kan ik hem naar hem sturen voor de casting van de liefdesspelling? Hij vertelde me dat ik er geen zorgen over zou moeten maken dat er in dit land een artikelenverkoper aanwezig is Dat kan de artikelen voor mij krijgen. Dan vraag ik hem hoeveel zal het me kosten om al deze items te kopen? Hij vertelde mij welke ik hem vol vertrouwen stelde. Na een uur later belde hij mij en vertelde me dat mijn probleem is opgelost dat ik 72 uur wacht dat mijn liefde naar mij zal vragen wat ik volgens zijn woorden gedaan heb, wanneer Het was ongeveer 18 uur de volgende drie dagen, mijn ex belde me als ik thuis ben dat hij me dringend wil zien. Ik zei tegen hem, hoopte dat alles goed is, hij zei ja toen ik hem vertelde dat hij kan komen, mijn ex man kwam terug naar mij en hij vroeg om vergeving dat hij wist wat er over hem kwam. Nu ben ik zo blij omdat ik mijn geliefde terug heb en we plannen voor onze bruiloft die binnenkort komt, ik belde de dr en bedank hem heel erg en vraag hem wat ik hem zal doen als waardering, hij vertelde me Ik zou mijn geld moeten vergeten en houden dat hij niet na geld is, maar om mensen te helpen die ook hulp nodig hebben daar alles wat hij nodig heeft om me te doen is om meer getuigenissen over hem te geven zodat mensen die daar hulp nodig hebben, hem ook moeten mailen dat is Waarom ben ik vandaag om mijn getuigenis te geven? Mag uw goede heer hem blijven zegenen en hem langere levens voorspoed en wijsheid geven. DIT IS DE DR EMAIL ADRES (drotutuhealinghome@hotmail.com). U kunt hem ook contacteren via zijn whatsapp nummer (+2349051417394)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Al met dank aan deze geweldige man genaamd Dr Agbazara, de grote speltoets die de vreugde in mij terugbrengt, door mij te helpen mijn liefhebber terug te brengen die met mij vier maanden geleden terugbrengt, maar nu met mij met de hulp van Dr Agbazara de grote liefdesverhaal caster. Alle dank gaat naar hem, u kunt hem ook contacteren voor hulp als u hem nodig hebt in tijden van problemen via: ( agbazara@gmail.com ) kunt u ook Whatsapp op dit nummer +2348104102662

    BeantwoordenVerwijderen
  10. MOET LEZEN:

    Mijn naam is Theresa, amd uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk. Ik wil getuigen van een geweldige man genaamd dokter dr. Ogundele, ik ben zo vaak gewend en ik heb nog nooit een krachtige man gezien zoals dr ogundele, mijn man heeft me verlaten omdat ik mijn eigen kind niet kon krijgen en de tweede reden Was ook omdat we niet in staat waren om het ongeboren kind financieel te verzorgen. Op een dag als een gefrustreerde vrouw ging ik online en ik kwam over de post van Dr Ogundele geplaatst door een vrouw die hij eerder heeft geholpen, ik moedig mijn zelf aan om hem te contacteren, Het eerste woord dat hij tegen me zei, was dat ik blij zou moeten zijn om te contacteren dat mijn problemen zijn voorbij. Enkele dagen na zijn gebeden en spellende casting ging mijn man terug met bedelen en hij bracht ons uit armoede met zijn krachten. Iedereen die dit leest dat ik mijn eigen kind op zijn weg heb. Dr Ogundele is als geen ander spellaster, hij heeft de perfecte oplossing voor relatievraagstukken, armoede, ziekte en huwelijksproblemen, en zelfs laat je een goede geluk in je leven krijgen. Ik geloofde hem en vandaag ben ik blij om je te laten weten dat deze spellaster de kracht heeft om levensproblemen allerlei ziekte met zijn krachten te maken. Omdat ik Hem geloofde, heb ik geluk. Dank voor jullie mensen die daar zijn en hulp nodig hebben, zal ik zijn contactpersoon laten vallen, want je kunt hem contacteren of hem bedanken voor mij. Dr.Ogundele e-mail zijn: ogundeletempleofsolution@gmail.com of zijn telefoonnummer: +27618920352

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 9 maanden geleden liet mijn verloofde me achter voor een ander meisje en vertelde me dat hij de relatie met mij niet opnieuw kon voortzetten, hij zei dat hij niet met me kon trouwen of iets met me te maken had omdat hij niet meer van me hield. Ik probeerde het om hem te vragen wat het probleem was, maar hij bleef rustig en liep weg en gedurende enkele maanden belde hij me niet of beantwoordde ik zijn telefoon niet met hem. Ik was in de war en wist niet wat ik moest doen totdat mijn vriend me vertelde hoe Heer Kakabu hielp helpen met haar huwelijk. Ik nam contact op met Lord Kakabu via e-mail en deed alles wat hij me vertelde en een paar uur later belde Derick mijn verloofde me op en smeekte me hem te vergeven en sindsdien heb ik mezelf de opdracht gegeven om te vertellen hoe ik mijn verloofde terugkreeg. in een relatiecrisis of ziek zijn en genezing nodig hebben om elke vorm van ziekte te genezen, neem dan contact op met Lord Kakabu via e-mail: lordkakabumiraclework@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik geloof nooit in spreuken over liefde totdat ik een vriendin van me ontmoette die me alles vertelde over DR.otutu die haar ex-vriendje terugbracht, zelfs toen ze me vertelde dat ik haar geloofde omdat ik dacht dat ze ook dezelfde neptijd wilde wielen om mijn geld weg te halen. Hoewel ik haar de kans gaf alles uit te leggen wat ze me over DR.otutu te vertellen had, zei ik tegen haar dat er veel oplichters zijn die ons geld willen nemen en ik zal nooit het slachtoffer worden, ook al is mijn verloofde die veronderstelt te trouwen voor mij over een paar maanden vanaf nu liet ik me geduldig wachten op een andere man hoewel ik zoveel van hem hield. ze vertelde me dat deze DR geen valse is dat hij echt is en dat hij veel mensen heeft geholpen hun geliefden terug te krijgen, dan vraag ik haar hoe deze spreuk werkt en wat de vereisten zijn die ik moet doen voordat hij kan ik de liefdesbetoveringen op me werpen? ze vertelde me dat ik hem een ​​e-mail moest sturen op dr.otutuhealinghome@hotmail.com en ik zou hem moeten vertellen wat ik wil. ik heb hem echt gemaild en hem verteld dat ik mijn ex-kerel terug nodig heb en hij vertelde me dat mijn vriendin haar juist naar mij heeft verwezen, en waarom twijfel ik aan zijn werk? hij zei dat zijn werk 100% zeker is en garandeert dat niemand ooit naar zijn tempel is gekomen en ook nog steeds hetzelfde is. ik werd stomverbaasd over zijn woorden die hij tegen me zei en er kwam een ​​gedachte bij me op: hoe weet deze dr alle dingen die we eerder bespraken? hij zei voordat hij aan mijn situatie kon beginnen, dat ik geloof moest hebben en op hem moest vertrouwen en andere spell caster moest verlaten en geduldig op de zijne moest wachten die, als ik alles kan zeggen, mijn geliefde binnen een uur weer terug zal hebben. ik zei oke ik geloof en beloof alleen met jou te werken, toen gaf hij me een formulier om te vullen wat ik deed en stuurde het naar hem met mijn foto's ook en ook de foto's van mijn ex-geliefde. hij antwoordde me in 30 minuten later en vertelde me dat zijn goden wat items nodig hebben om de betovering op mij te werpen en mijn probleem is heel gemakkelijk als ik deze items kan leveren. dan wanneer ik hem vraag hoe kan ik deze items krijgen en hoe kan ik hem naar hem sturen voor het uitbrengen van de liefdesbetovering, hij vertelde me dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken, dat er hier een itemsverkoper in zijn eigen land is die de items voor mij kan krijgen. dan vraag ik hem hoeveel kost het me om al deze items te kopen? hij vertelde me wat ik hem vol vertrouwen stuurde, na een uur later belde hij me en vertelde me dat mijn probleem was opgelost dat ik een uur moest wachten dat mijn liefde me zou vragen, wat ik deed volgens zijn woorden , toen het rond 18.00 uur was belde mijn ex me op dat als ik thuis ben, hij me dringend wil zien. Ik zei tegen hem, hoopte dat alles in orde was, hij zei ja toen zei ik tegen hem dat hij kon komen, mijn ex-kerel kwam bij mij terug en hij vroeg om vergiffenis dat hij wist wat hem overkwam. op dit moment ben ik zo blij omdat ik mijn geliefde terug heb terug en we zijn van plan om onze bruiloft die binnenkort komt, ik belde de dr en bedank hem heel erg en vraag hem wat ik als waardering voor hem zal doen, vertelde hij me ik zou mijn geld moeten vergeten en houden dat hij niet op mensengeld zit maar om mensen te helpen die ook hulp nodig hebben. Alles wat hij van me nodig heeft, is om meer getuigenissen over hem te geven, zodat mensen die hulp nodig hebben hem ook moeten e-mailen. waarom ben ik hier vandaag om mijn getuigenis te geven. moge uw goede heer hem blijven zegenen en hem voorspoed en wijsheid met een langer leven geven. dit is het dr e-mailadres drotutuhealinghome@hotmail.com je kunt hem ook whatsapp via zijn telefoonnummer +2349051417394

    BeantwoordenVerwijderen