woensdag 13 november 2013

prentje en De Verhalenwinkel

Studiegenootje M vroeg of ik meeging naar een 'Tupperware-avond voor kinderboeken'. Nu bedank ik normaal gesproken vriendelijk doch resoluut als mensen mij uitnodigen voor avonden waarin het woord Tupperware zit, maar nu werd ik toch wel getriggerd door het woord 'kinderboeken'.
Nou is het ene kinderboek het andere kinderboek niet, dus ik was nog steeds niet helemaal overtuigd. Maar goed, het was in de buurt, en met studiegenoot M is het altijd gezellig, dus even later zat ik op de fiets.
Alle scepsis was voor niets, zag ik al gelijk toen ik de drempel overstapte. De huiskamer was omgetoverd tot kinderboekenhemel. Overal waar ik keek, zag ik de meest fantastische illustraties.
Al snel raakte ik aan de praat met Merel, die deze avond had geïnitieerd. Merel heeft net als ik een enorme liefde voor prachtige kinderboeken, die nét even anders zijn. Maar in plaats van er over te dromen (en er af en toe over te schrijven, zoals ik doe) had Merel een plan bedacht om daadwerkelijk iets met die passie te gaan doen. Ze heeft verschillende uitgeverijen van mooie boeken in binnen- en buitenland benaderd en gevraagd of ze met hun pareltjes 'de boer op kon'.
Want, bedacht ze, als je die boeken online voorbij ziet komen, heb je vaak geen idee wat voor geweldige schatten ze binnenin verbergen. Maar dat zie je wel als rustig op de bank, met een kopje thee en wat lekkers, de boeken rustig kunt doorbladeren. Bovendien zijn ze dan allemaal op één plek, wat je in Nederland niet snel vindt (ik herinner me nog een zo'n kinderboekenhemel in een museumwinkel in Barcelona). Tuurlijk heb je hier ook kinderboekenwinkels, maar daar zitten dan ook weer grote, commerciële titels tussen waar ons hart niet sneller van gaat kloppen. Wij houden van initiatieven als Circus Patz, en bijvoorbeeld deze geweldige serie uit België:

Zo'n simpel en geweldig idee, een Tupperwareparty voor fantastische kinderboeken, ik was er beduusd van.

Het werd een heerlijke avond. Met zalige hapjes, creatieve mensen, en overal waar je keek, die geweldige titels.
Wilt u Merel nou ook uitnodigen voor zo'n fijn avondje, dus kunt u haar hier bereiken.

Ik heb me overigens ingehouden, en maar één boek gekocht: 'In het bos van de luiaard' van Anouck Boisrobert en Louis Rigaud. Een prachtig pop-up boek over een bos dat langzaam vernield wordt, en gelukkig ook weer opgebouwd.

Door al die prachtige bomen, zag ik zelf het bos bijna niet meer.

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuk initiatief! Toen ik gisteren internet afstruinde voor een boek voor Noa, van Sint, kwam ik een paar titels tegen die jij nu laat zien. Erg bijzondere illustraties, jammer dat ik alleen de voorkant van de boeken kon zien, zo'n tupperware avond is dan ideaal! Ik hou zelf ook erg van prentenboeken maar niet van de al te aparte. Jou aankoop ziet er mooi uit! Veel kijkplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het internet is hier zo traag vandaag dat ik je fotos niet in beeld krijg, hoe frustrerend!! Maar jouw voorliefde voor fantastische illustraties kennende, zijn het vast prachtige boeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn fijne initiatieven. Mooi!!

    Groetjes,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O my, In het bos van de luiaard', is een prachtig boek!

    BeantwoordenVerwijderen