woensdag 31 oktober 2012

prentje en de vroege Halloween

We zaten rustig te eten, Zoon en ik, afgelopen vrijdagavond. We waren net aan het bedenken wat we ons weekendje samen zouden gaan doen, toen de bel ging.

'Trick or treat', riepen vijf monstertjes voor de deur. Zoon's ogen werden groot. 'Mama, ze vieren nu al Halloween, we moeten langs de deuren!' Inwendig kreunde ik. 'Ja', zei het grootste monster, 'in de bouwspeeltuin is vanavond het Halloweenfeest'.

Zoon had zijn vleermuispak inmiddels aangetrokken en stond al buiten. Ik kon niet veel meer doen dan hem volgen. In de bouwspeeltuin hing een wat droevig sfeertje. Knakworstjes in een plasje tomatenketchup lagen zielig op een spookbord. Ze moesten doorgaan als afgehakte vingers, maar waren vroegtijdig verlaten door de spoken die stonden te trappelen om langs de huizen te gaan.
'Wij gaan ook langs de huizen', bulderde Zoon. 'Als je dat echt wilt, dan ga ik in ieder geval een vriendje bellen', zei ik benepen. 'Ik ga niet alleen met je langs de deuren. Ik vind het al triest genoeg.'

En zo liep ik vrijdagavond met een vleermuis en een monster langs de huizen, waar verbaasd kijkende mensen in de deuropening stonden. 'Halloween is toch pas volgende week?', vroegen ze volkomen terecht. Verschillende buurtgenoten hadden nog geen snoep in huis.
Als ze al open deden hè. Alsof dit niet afdoende vernederend was.

Teleurgesteld keek Zoon naar zijn avondopbrengst. 'Woensdag ga ik weer', zei hij resoluut. 'Dan ga je maar met je vader', zei ik onmiddellijk.

Eén avond langs de deuren bedelen is voor mij al horror genoeg.

4 opmerkingen:

  1. Is het erg dat ik hier weer hardop zit te lachen? :D
    Ik hoop niet dat halloween ook tot het hoge noorden is doorgedrongen, want anders hebben we 2 langs-de-deur-bedel dingen met sint-maarten erbij.. Ik zou het eigenlijk zonde vinden als sint-maarten zou verdwijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wanneer is dat dan juist? Ik zag gisteren een 30ger met een pompoenmasker op z'n kaal hoofd en een spook t-shirt aan. Hij zag mij gniffelen (we hadden er alletwee veel plezier in, de wildvreemde pompoenman en ik en dat met volle maan)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons op school mochten ze verkleed komen. Ik vind het wel wat hebben hoor, dat we dat nu ook in Nederland hebben...

    BeantwoordenVerwijderen