vrijdag 19 oktober 2012

prentje en de herfstdag (die wel een lentedag leek)

'Als mijn vrienden horen dat ik naar het nijntje-museum ga...'
Zoon heeft er geen woorden voor. 'We houden het tussen ons', zeg ik snel.

Voor een huiswerkopdracht wilde ik het Centraal Museum en het dick bruna huis bezoeken, maar het is herfstvakantie en dus moet de museumhater ook mee. Dus hop, op de fiets naar Utrecht want het is heerlijk weer.
Het Centraal Museum vindt hij zooooi saai, dat het nijntje-museum opeens een goed alternatief blijkt. (Zelf vond ik de combinatie museumstukken en illustratie in de expositie 'Dit is het Centraal Museum!' erg leuk).
Maar ook bij Dick Bruna heeft hij het wel weer heel snel gezien. (En ik weer niet, natuurlijk. De ontwerpers Tejo Remy en René Veenhuizen van Atelier Remy & Veenhuizen hebben een nieuw huis voor nijntje ingericht; geweldig idee die kruisbestuiving tussen interieur-architectuur en illustratie).
'Weet je wat ik wel een leuk museum vindt? Het Universiteitsmuseum', zegt hij opeens. Ik ben zo verrukt dat hij enthousiast is over een museum, dat we daar ook nog langs gaan. Leve de Museumjaarkaart, die we allebei hebben, waardoor we overal zo naar binnen kunnen. 
Gelukkig heeft dit museum een prachtige Hortus, waar we heerlijk buiten thee kunnen drinken tussen de planten. Een oase in de drukke stad.
We fietsen weer richting binnenstad. Ik had beloofd dat we naar de film Frankenweenie zou gaan, maar eigenlijk is het daar te mooi weer voor. Maar ja, beloofd is beloofd. We drinken eerst nog wat op een terras. Naast hem zit een klein dametje die hem stiekem kusjes geeft op zijn jas.
'Je hebt sjans', zeg ik tegen mijn mini-macho.
'Hou op, je maakt me verlegen', zegt hij koket.

En zo was het midden in de herfst lente in de stad.

6 opmerkingen:

  1. zo lekker zo'n dagje met nog wat zon! Heb je ook al die enge dingen in sterk water gezien? Die vind ik altijd zo interessant! (en zoon vast ook wel toch?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 3 musea, een film én sjans! Dat is me teveel hoor! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die foto waar hij met z'n handen op z'n rug staat te kijken, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha ja als je vrienden dat horen, dan is toch heel je macho reputatie naar de haaien :-)) Wel genieten zo, met zoon op zo'n prachtige herfstdag.

    XX

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik word hier helemaal warm van! Wat een prachtige belevenis.

    BeantwoordenVerwijderen