woensdag 7 maart 2012

prentje en de helden

Ik heb verschillende helden. En soms raak ik daar ook een beetje door ontmoedigd, eerlijk gezegd. Want er  is al zoveel moois gemaakt, wat heb ik nog toe te voegen? En hoe vind ik mijn eigen stijl, zonder anderen te imiteren?
Gelukkig hebben twee van mijn helden daar wijze dingen over gezegd.
Allereerst Sieb Posthuma, in een prachtig portret op Canvas afgelopen weekend. Ook hij had hier last van, toen hij net van de kunstacademie kwam. De kunst is, volgens hem, om kennis te maken met al die verschillende stijlen, ze na te doen, en ze vervolgens allemaal weer 'uit te wissen' om tot je eigen stijl te komen.

Mijn cursusjuf Kim deelt deze mening. Ze merkt dat cursisten vaak huiverig zijn om te kijken naar anderen, uit angst om deze te imiteren. Maar je kunt juist veel van anderen leren. Kijk, geniet, en leg weer weg. Vervolgens ontwikkel je je eigen handtekening.

Om mij heen zie ik creatieve mensen die heel goed uit de verf komen. Anki bijvoorbeeld, die ik gisteren weer tegen kwam in Live, het Ikea-magazine. Ze heeft net haar eigen webshop geopend.
Joelle, die nu in Denemarken zit om voor Rice te ontwerpen.
Octavie, met haar succesvolle kabouterpakketjes.
Allemaal mensen die hun hart hebben gevolgd en gekozen hebben voor datgene waar ze blij van worden, ook al is dat niet altijd de makkelijkste weg. Het zijn mijn helden.
Toevallig heb ik contact gehad met alle creatievelingen die ik vandaag heb genoemd, hetzij per mail, telefoon of 'live'.  En het grappige is, het zijn ook nog eens hele aardige, toegankelijke mensen. Ook dat nog.

Kijk ik over de landgrenzen heen, dan is Camilla Engman mijn superheld. Ik heb haar geweldige boekje:
Over ontmoedigend gesproken. Camilla heeft zo'n geweldige stijl, die ze in alles doorvoert. Naast dit boekje kreeg ik nog een hele hoop extra's:

Hoe geweldig is dat? Ik hou erg van extra's.

Speaking of extra's: dank Esther voor je fijne give-away! Ik vind de kleuren prachtig en zal 'm met trots dragen:
Vervolgens heb ik alles aan de kant geschoven, en ben zelf aan de slag gegaan.
Maak kennis met het wolvenhuis.
Mijn eigen creatie, geïnspireerd door alle creatieve helden van Nederland. En daarbuiten.

6 opmerkingen:

  1. I hartje je wolvenhuis!
    En ik snap je helemaal met de helden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een opluchting hoe Kim en Sieb erover denken! En je illustratie is ♥.
    Hoppakee, je kunt het!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach, wat een lief logje! Ik ben helemaal blij ervan. Laatst vertelde een vriendin het verhaal van de adelaar en het winterkoninkje. Alle vogels deden een wedstrijd wie het hoogst kon vliegen. De adelaar vloog het hoogst, maar het winterkoninkje had zich in zijn veren verstopt, kwam er op het hoogste moment uit en vloog toen net iets hoger. Dat was misschien niet helemaal eerlijk, maar hij was wel slim geweest én had hoger gevlogen. De dieren besloten toen dat zowel de adelaar als het winterkoninkje had gewonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En jij bent mijn held omdat je je gevoelt volgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi geschreven, over inspiratie. Dat geeft de blogger/maker moed :-) En je wolvenhuis vind ik heel tof, met al die verschillende technieken. Kan zien dat je er veel liefde en geduld in hebt gestopt om het te maken. En dat is denk ik ook wat alle Helden gemeenschappelijk hebben: dat ze maken vanuit liefde voor hun creaties.

    BeantwoordenVerwijderen