zaterdag 12 november 2011

prentje en de landelijke intocht van Sinterklaas

We hadden het in de zomer al bedacht, mijn blogvriendinnetje en ik. Eigenlijk vanaf het moment dat bekend werd gemaakt dat Sinterklaas dit jaar in Dordrecht zou aankomen, de stad waar ze woont. We zouden samen naar de intocht gaan. En bovendien had ze een schattig nieuw huis, dat ik ook nog niet had gezien, dus dat kwam mooi uit. Een lief huis, waar ik ook meteen in zou kunnen trekken, want ik ken niemand die zo dezelfde smaak heeft. Vaak denken we ook op hetzelfde moment hetzelfde. Als we een stapel kranten zien liggen waarop staat 'Hij komt', grijpen we allebei gelijk ons fototoestel, terwijl het meisje van de kranten zegt: 'je mag er een mee nemen hoor', en een krant pakt. Probeer dan maar eens uit te leggen dat ze net de compositie heeft verstoord. Maar goed, zij begrijpt dat als geen ander.

We moesten een tijdje wachten daar op die punt van de kade, maar toen werd ons geduld ook rijkelijk beloond. Want daar kwam de boot. 'Ik geloof dat ik een beetje moet huilen', zei ik, en ook dat begrijpt ze.

'Mama, Sinterklaas is ouder dan Adam en Eva, toch?', vroeg Zoon voor de zekerheid. 'Ja hoor', zei ik, want rond deze tijd nemen we het niet zo nauw met de waarheid. Dat deze Sint ('jammer dat het niet de echte meer is', zeiden verschillende vriendinnen, wat maar aangeeft hoe Sint in ons verankerd zit) opvallend vitaal was, was Zoon gelukkig ontgaan.

Moe maar voldaan kijken we 's avonds het Sinterklaasjournaal. Daarin wordt een samenvatting gegeven van "onze" intocht. 'Alle kinderen mogen vanavond hun schoen zetten', zegt Sint. 'Het is ook elk jaar hetzelfde', zegt Zoon.

Gelukkig maar. Want sommige dingen moeten nooit veranderen.

6 opmerkingen:

  1. Och de nostalgische gevoelens
    borrelen "woeps" ineens omhoog
    bij het lezen van je verhaal!
    Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk!!!! Wij hebben op televisie mee gekeken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, het blijft geweldig. Ik vond het verschrikkelijk nieuws toen ik hoorde dat Bram stopte. Maar toch zie ik wel potentie in deze Klaas. Hij komt er wel, kan nog wel wat jaartjes mee..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja hihi, onze grote jongens vonden dit een beetje een adhd-sinterklaas :-)
    Leuk dat je bij de echte intocht van de echte Sinterklaas was!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zucht....leuk was het he! Ik geniet er nog steeds van. En overal plopt sinterklaas op in de blogs!
    Bedankt, het was enorm gezellig met jullie! ♥Judith

    BeantwoordenVerwijderen