maandag 7 maart 2011

prentje is een typette

'In de Volkskrant staan vijf vrouwelijke stereotypen beschreven en jij staat erbij', zei Man afgelopen weekend. 'O, wat dacht je dan dat ik was?', vroeg ik toch wel nieuwsgierig. 'Dat ga ik niet zeggen van tevoren', zei Man grinnikend. 'Lees het nou maar, dan hoor ik wel of je je ergens in herkent.'

Nou had ik toch zeeën van tijd in de hotelkamer in Lille (lees ook: het Drama van de Afhaalpizza hieronder), dus ik ging er eens even voor zitten. Het artikel onderscheidde vijf zogenaamde 'typettes': moderne vrouwelijke stereotypen. Zo had je de laatstekansbabe (denk Daphne Deckers), het modemeisje (bijvoorbeeld Dyanne Beekman), De broek-in-de laars (waaronder alle schoondochters van prinses Margriet) en de rode bril (zoals Carry Slee). Bij type 2 (het retrovrouwtje; rolmodel Yvon Jaspers) hoefde ik al niet verder te lezen. Ik vat het even voor u samen. 'Het retrovrouwtje heeft een baan in de Grafische vormgeving. Ze drinkt thee uit een pot met een theemuts. Het retrovrouwtje is in haar geboortedecennium blijven hangen. Ze smacht naar de tijd dat kleurenfoto's nog flets waren, naar poëzieprentjes en kleurplaten die ze ook graag nauwgezet inkleurt bij wijze van mindfulness. Haar huis kleedt ze aan met retrobehang, Kitch Kitchen en geborduurde tafelkleden. Ze fietst graag, op een bakfiets of op een omafiets met het stuur vol plastic bloemenranken. De wind in het met bonte kinderspeldjes wilde haar, de bloemenjurk wapperend om de afgetrapte laarzen.'

Als u me even wilt excuseren nu, ik ga even thee drinken. Uit een pot met een theemuts.

3 opmerkingen:

  1. Weten wat voor theemuts ik heb? Eén die een Engelse cottage uitbeeldt, compleet met rozenranen aan de muur. Fijn hè ;-)Heb wel een hekel aan Yvon Jaspers, dat dan weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. OMG, ik ben Yvon Jaspers! (mag ik dan ook haar baan overnemen)

    BeantwoordenVerwijderen