zondag 20 maart 2011

prentje en de lente

Vrijdag. Huilend komt Zoon de kleedkamer van het zwembad binnen. 'Ik kan niet meer door Het Gat zwemmen mama, en nou mag ik niet afzwemmen, snikt hij verdrietig. 'Ik ga wel even met Meester J. praten', zeg ik, nadat ik hem heb getroost. Ik trek mijn laarzen uit en loop naar de rand van het zwembad, waar Meester J al weer bezig is met zijn volgende les. 'Het zit allemaal tussen zijn oren', zegt Meester J. Fijn. Hoe krijg je iets weer tussen de oren uit? Daar ben zelf ik al ruim 38 jaar naar op zoek.

Zondag. Vandaag kan Zoon extra oefenen. Man en Zoon vertrekken naar het zwembad. Nagelbijtend zit ik thuis. Wat duurt het lang voor ze terugkomen. Twee uur later zijn ze er weer. Zoon huppelt naar me toe. 'Ik moest gewoon een trucje toepassen', zegt hij met de quasi-bravoure die past bij een zesjarige. Hij doet voor hoe hij duikt. 'Ok, prima', zeg ik met de quasi-bravoure die past bij een bijna-39-jarige.

Inmiddels is het te laat voor het museumbezoek dat ik in mijn hoofd heb. Dus gaan we een rondje fietsen. Bij een weiland zie ik de eerste lammetjes, voor mij het teken dat de lente is begonnen.
Verrukt sta ik bij het hek. 'Je mag er wel overheen hoor', zegt de vriendelijke boer die mijn enthousiasme ziet. 'Dat lukt wel met die lange benen van je.'

Even later sta ik midden in een veld vol pasgeboren lammetjes. Er daalt een rust over me neer. Enthousiast komt er een lammetje naar me toe huppelen. Ik aai hem over zijn neus. Dat voelt lekker borstelig.

De lente is officieel begonnen.

5 opmerkingen:

  1. Wat een geluk! Zowel van het ontdekte trucje als vrij in een lammetjesweiland mogen staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeeerlijk he! Ze hebben ook van die bijna-lachende uitdrukkingen op hun gezicht. Ik was over de dijken gaan fietsen en zag zelfs, ja!!!! 12 reeen! Woe!! En op mijn iPod, die op shuffle stond zong Boudewijn de Groot: 'Het mooie van de zon, is dat de dag ermee begon'
    Hallelujah!
    Tot zaterdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan breekt je hart toch! Wat heerlijk die bravoure.
    Lange leve de lente, alles ziet er meteen een stuk zonniger uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geniet ook zoooow van de Lente
    en het weer wat daar de afgelopen dagen bij hoort!
    Gaan jullie zaterdag nog naar villa augustus?
    Is er veel animo?
    Ik wilde eigenlijk wel even gaan
    t zou leuk zijn jullie daar te zien!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach, lammetjes, dan is het écht lente ja! En wat knap van Zoon!

    BeantwoordenVerwijderen